Lexiq

Zsugorfláció

A zsugorfláció - vagy más néven legrammozás - az a módszer, amikor egy termék mérete vagy súlya lecsökken, esetleg olcsóbb alapanyagokból készítik, miközben az ára ugyanannyi marad.

A kereskedők jellemzően akkor folyamodnak ehhez, amikor magas az infláció, és a vásárlók egyre érzékenyebbek az áremelkedésekre. A zsugorflációt a legtöbben észre sem veszik, hiszen az üzletekben rutinszerűen emelik le a polcról a megszokott termékeket. Ha a vevő nagyjából ugyanannyit fizet, mint régebben, miközben kevesebb vagy olcsóbban előállított terméket kap, a gyártók és a kereskedők anélkül tudják fenntartani a korábbi nyereségüket, hogy a vevőnek fel sem tűnik az áremelkedés.

Például az elmúlt években az 500 grammos tejfölök eleinte 450, 400, majd 350 grammosak lettek, de manapság a 330 grammos kiszerelés számít nagy méretnek. Ugyanígy a szeletelt húsok is jellemzően 70‑90 grammosra csökkentek a korábban megszokott 100 grammos csomag helyett. A módszer azonban nem csak élelmiszereknél alkalmazható, például a 100 darabos papír zsebkendők zöme is mindössze 90 darabos már. De a pékáruknál a legkevésbé feltűnő a zsugorodás, hiszen annak nincsen csomagolása, így legfeljebb az árcédula mellett látható az, ha egy zsömle 65 grammról 55 grammosra ment össze. A régebben fél kilós kenyerek nagy része manapság 350 vagy 400 gramm súlyúak.

Az olcsóbb előállítást úgy lehet megoldani, ha például egy kekszben az olívaolajat napraforgóolajra vagy pálmaolajra cserélik, illetve ha méz helyett glükóz sziruppal édesítik.

A kifejezés az angol shrinkflation szó magyar megfelelője, ami a zsugorodás és az infláció szavak összevonásából származik. Az angol szót elsőként Brian Domitrovic történész használta egy 2009‑es könyvében, akkor még más jelentéssel, arra a jelenségre utalva, amikor a második világháborút követően az amerikai gazdaság zsugorodott, miközben az árak megugrottak. A shrinkflation kifejezést a mai jelentésével elsőként Pippa Malmgren közgazdász használta 2015‑ben, amikor világhírű üdítőital-márkák fémdobozai mentek össze, ugyanakkor hangsúlyozva, hogy ez nem egy új gyakorlat, hanem már az 1970‑es években is éltek vele a kereskedők.

Publikálva: 2022. augusztus 1.