Lexiq

Vipassana meditáció

A Vipassana meditáció egy mindfulnesshez hasonló, buddhista meditációs technika, ami művelői szerint a szenvedéstől való megszabaduláshoz és a megvilágosodás eléréséhez vezet.

Tanítói szerint a technika használata segít a világot ténylegesen olyannak látni, amilyen, és ezzel az örökös változás, a mulandóság, illetve az én‑nélküliség megtapasztalásához, a dolgok objektív szemléletéhez vezet.

A Vipassana meditációt 10 napos, bentalvós, ingyenes tanfolyamon szokták elsajátítani, amire Magyarországon is lehetőség van.

A technika elsajátítása az orron keresztüli légzés ülő pozícióban való hosszas megfigyelésével kezdődik (ez az Anapana). A levegő orrban való mozgásának megfigyelése során a figyelmet gyakran eltereli egy‑egy megjelenő gondolat vagy testi érzés. Ilyenkor reagálás vagy bármiféle értékelés nélkül vissza kell térni a légzés figyelésére. A gyakorlat kizárólag e megfigyelésről szól, magát a légzést sem szabad szándékosan megváltoztatni, kommentálni vagy esetleg számolni.

Ha az Anapana gyakorlattal megerősödött a figyelem, akkor következik a Vipassana megtanulása, melynek során a légzés helyett a testre kell figyelni. A meditáció alatt tetőtől talpig, egyszerre mindig egy‑egy kis területre kell figyelni, meghatározott sorrendben végigjárva és megfigyelve az egyes helyeket. Fontos, hogy egy‑egy erősebb érzet ne kösse le a figyelmedet, és azokat a területeket is megfigyeld, ahol látszólag semmit sem érzel. Nem szabad bizonyos tapasztalatokat várni vagy kerülni, reagálni rájuk (például kényelmesebb pozíciót keresni vagy megvakarni az orrodat), mindent kizárólag megfigyelni kell, olyan formában, ahogyan van.

Egy meditációs gyakorlat általában 1 órán keresztül tart, és naponta kétszer (reggel és este) szokták tartani, amit évente egy 10 napos meditációs elvonulás egészít ki.

Bővebben: Vipassana meditáció (Dhamma.org)

Publikálva: 2021. március 14.