Telemedicina
A telemedicina a digitalizált, távolról történő betegellátás, távgyógyászat, azaz amikor az orvos és a beteg nem találkozik személyesen, hanem elektronikus úton lépnek kapcsolatba egymással.
Ez az orvos és a beteg számára az időt takarít meg. Ez leginkább az első találkozás alkalmával kézzel fogható, amikor azt kell kiszűrni, hogy elég-e a betegnek néhány szakszerű orvosi javaslat az otthoni gyógyuláshoz, vagy netán intézményi ellátásra van szüksége. Mivel így csak indokolt esetben kerül sor a személyes orvos-beteg találkozásra, ezzel az egészségügyi intézmények terhelése is csökken, hiszen kevesebb felesleges vizsgálatot kell végezni, és kevesebb olyan beteggel kell foglalkozni, akinek szükségtelen a személyes orvosi figyelem.
A telemedicina formái:
- telefonos vagy videós hívás, amikor a beteg ugyanúgy beszélhet az orvossal, mintha személyesen felkereste volna
- leletek vagy fényképek kielemzése, amikor a beteg elküldi ezeket az orvosnak, és az orvos pár napon belül válaszol a további teendőkről
- egészségügyi mutatók nyomon követése krónikus betegeknél úgy, hogy a beteg az otthon mért adatait (például vérnyomás, vércukor stb.) bizonyos időközönként elküldi az orvosnak
A magyar egészségügyben a 157/2020. (IV. 29.) kormányrendelet szabályozza a távkonzultáció jogszabályi lehetőségeit.
Publikálva: 2020. május 1.
Módosítva: 2023. február 27.