Társadalmi vállalkozás
A társadalmi vállalkozás olyan cég, aminek fő célja nem az anyagi növekedés, hanem valamilyen társadalmi probléma kezelése.
társadalmi hatás elérése
Például ilyen a budapesti Nem Adom Fel Kávézó, ahol fogyatékossággal élő és megváltozott munkaképességű emberek készítik és szolgálják fel az ételeket és italokat, így teremtve munkalehetőséget számukra, de ilyen a berettyóújfalui Szuno nevű webshop, ahol mélyszegénységben élő gyerekek rajzaival díszített tárgyak kaphatóak, vagy a tiszabői Máltai Manufaktúra, ahol hátrányos helyzetű emberek által készített különleges élelmiszereket és kézműves termékeket lehet megvásárolni. De társadalmi vállalkozásként működnek az adományboltok is, hiszen ezek célja egyrészt a tárgyak újrahasznosítása, másrészt olcsó vásárlási lehetőség biztosítása a rászorulók számára.
Egy társadalmi vállalkozás sok tekintetben ugyanúgy működik, mint a hagyományos cégek:
- jogi formája egy hagyományos vállalkozás (például kft. vagy bt.)
- a pénzügyeit ugyanúgy könyvelnie kell, mint a hagyományos cégeknek
- valós piaci körülmények között verseng a többi céggel
- muszáj nyereségesnek lennie ahhoz, hogy fennmaradjon (annak ellenére, hogy a nyereséget nem a tulajdonosok kapják, hanem újra befektetik a vállalkozás jövőjébe vagy a támogatott közösségbe)
Bővebben:
- Társadalmi vállalkozásokról (Nonprofit.hu)
- Társadalmi vállalkozásokról gyakran feltett kérdések (SzOSzöv)
Publikálva: 2022. augusztus 29.