Lexiq

reCAPTCHA

A reCAPTCHA a Google CAPTCHA szolgáltatása, ami segít megkülönböztetni a valós weboldal látogatókat a robotoktól.

a reCAPTCHA logójaA hagyományos CAPTCHA megoldások általában úgy működnek, hogy robotok számára nehéz, emberek számára viszont könnyű feladatokat adnak a látogatóknak, például egy képen lévő szavak vagy szövegek felismerésére kérik őket. A reCAPTCHA mesterséges intelligenciát használ a robotok kiszűrésére, és ennek köszönhetően a legtöbb esetben elég, ha a felhasználó egyszerűen csak kipipál egy "nem vagyok robot" feliratú mezőt (ez az úgynevezett "NoCAPTCHA reCAPTCHA"), csak ritka, gyanús esetekben jelenik meg valamilyen, általában képi felismerést igénylő feladat. A reCAPTCHA‑nak van egy úgynevezett "invisible" (magyarul láthatatlan) módja is, ilyenkor a szolgáltatás csak a háttérben dolgozik, és ha a látogató nem gyanús valamiért, akkor még a "nem vagyok robot" felirat kipipálására sincs szükség részéről.

A reCAPTCHA eredetileg a Carnege Mellon Egyetem által kifejlesztett rendszer volt, ami könyvek szövegét segített digitalizálni. A látogatóknak két szót mutatott, egy olyat, aminek ismerte a jelentését, és egy olyat, aminek nem volt biztos a jelentésében, a látogató viszont nem tudta, hogy melyik az ismert szó, ezért a továbbjutáshoz mindkettőt helyesen kellett beírnia. A válaszokat arra használták, hogy a digitalizált szövegek minőségét javítsák vele. A reCAPTCHA szolgáltatás megvásárlása után a Google felhagyott ezzel a megoldással.

Publikálva: 2020. november 26.