Lexiq

Közvélekedésre hivatkozás

A közvélekedésre hivatkozás (vagy latinul argumentum ad populum) egy érvelési hiba, melynek során tényszerű állítások helyett arra hivatkozik az érvelő, hogy sokan gondolnak valamit a megadott módon.

Például ha valaki azt mondja, hogy "mindenki tudja, hogy ez egy gagyi márka", akkor a közvélekedésre hivatkozik, ahelyett, hogy valós tényekkel támasztaná alá az igazát.

Előfordul, hogy valaki abból, hogy sokan gondolnak valamit, épp arra következtet, hogy az adott dolog nem igaz. Ilyen például azzal érvelni, hogy egy zenekar túlságosan népszerű, ezért nem lehet igazán jó. Ez szintén érvelési hiba.

Ellenszere, ha rámutatsz, hogy egy objektív, ellenőrizhető állítás igazságát nem befolyásolja az, hogy mennyien hisznek benne vagy tagadják. Egy állítás akkor is igaz lehet, ha a legtöbb ember hamisnak gondolja, és akkor is lehet tévedés, ha sokan hisznek benne.

Hasonló érvelési hiba a tekintélyre hivatkozás.

Publikálva: 2022. augusztus 9.