Korreláció
A korreláció a statisztika egyik leggyakrabban használt fogalma, amely két vagy több dolog közötti összefüggést vizsgál abból a szempontból, hogy ha az egyiknek az értéke megváltozik, akkor a másik is megváltozik-e, és ha igen, akkor milyen irányban és mértékben.
Ha az egyik változó értéke emelkedik, és a másik is emelkedik, akkor pozitív korrelációnak nevezzük. Ha az egyik változó értéke emelkedik, és a másik csökken, akkor negatív korrelációnak nevezzük. Ha nincs összefüggés a két változó között, akkor azt mondjuk, hogy nincs korreláció. A korreláció lehet erős vagy gyenge.
A korreláció fontos eszköze a kutatásnak, az elemzésnek és az előrejelzésnek, így például az orvostudományban, a közgazdaságtanban, a pénzügyekben és a marketingben is használják. A korreláció segítségével meghatározható, hogy milyen változók befolyásolják egymást, és hogyan. Fontos azonban, hogy attól, hogy két változó korrelál egymással, még nem biztos, hogy oksági kapcsolat is van közöttük. Lehet például, hogy egy harmadik dolog van hatással mindkettőre.
Példák a korrelációra:
- A dohányzás és a tüdőrák között erős pozitív korreláció van, azaz minél többet dohányzik valaki, annál nagyobb az esélye a tüdőrákra.
- A reklámköltség és az eladások között pozitív korreláció lehet, ha a reklám sikeres.
- A babapelenka viselése és az életkor között negatív korreláció van, azaz minél idősebb valaki, annál kisebb az esélye, hogy még pelenkát hord.
- A napszemüveg viselés és a fagylalteladás között pozitív korreláció van, de nem azért, mert az egyik oka a másiknak, hanem azért, mert mindkettő attól függ, hogy mennyire süt a nap.
A kifejezés a latin con- (=együtt) és relatio (=megfelelés) kifejezésekből ered.
Publikálva: 2023. április 6.