Lexiq

Hype

A hype (gyakran kiejtés szerint írva: hájp) jelentése túlzott felhajtás, valaminek az alaptalan túllihegése.

A reklámszakmában gyakran alkalmazott módszer, hogy egy új terméket agyonreklámoznak, nagy visszhangot keltenek neki, így akkor is óriási érdeklődést tud kiváltani, ha egyébként maga a termék nem is olyan különleges. Például az évről évre piacra dobott új iPhone‑ok rendszerint óriási hype‑ot keltenek, ezért rengetegen ácsingóznak utána.

A hype szót igeként is használják hype‑ol (kiejtés szerint írva: hájpol) formában, ilyenkor magát a felhajtáskeltést jelenti. Például a 2005‑ben indult Twilight című vámpírsorozatot éveken át orrba‑szájba dicsérték, azaz hype‑olták a rajongói, mégis elveszett a süllyesztőben. Sőt, ha valaki még inkább hangsúlyozni akarja egy dolog felkapottságát, akkor azt mondja, túl van hype‑olva (annak ellenére, hogy a hype szó már eleve kifejezi az eltúlzottságot). Például akik úgy gondolták, hogy a 2020‑as koronavírus-járvány túl volt hype‑olva, azok szerint az egészet csak a média fújta fel, és az emberek túlreagálták a híreket. Ebből a példából is látszik, hogy egy hype nem csak dicsőítő hírverés lehet, hanem a jelenségnek inkább az indokolatlansága a hangsúlyos.

A kifejezés az angol hype szó átvételével terjedt el a magyar nyelvben. Eredetileg a görög hyperbole (=túlzás) szóból származik, utalva arra, hogy a hype egy eltúlzott, érdemtelen reakció.