Greenwashing
Az angol greenwashing (kiejtve: grínvasing), magyarul zöldre mosás vagy zöldre festés az a reklámstratégia, amikor egy cég környezetbarátnak tetteti magát vagy egy termékét.
A cégek azért folyamodnak ehhez a zöld álcához, mert ezzel magukhoz tudják csalogatni azokat a vásárlókat, akik fontosnak tartják a környezetvédelmet. A zöldített tálalás azt az illúziót kelti, hogy az adott termék előállítása és használata nem árt a környezetnek, de ez a legtöbb esetben nem így van. Amikor egy cég el akarja hitetni a vásárlóival, hogy a terméke környezetbarát, miközben nem az, gyakran többet költ ennek hirdetésére, mint a tényleges környezettudatosságra.
A taktika leghíresebb példája, amikor az 1980‑as évek közepén az amerikai Chevron olajvállalat drága tévéreklámokban, teknősök és pillangók között hirdette környezettudatosságát. Ugyanakkor világhírűvé vált az az eset is, amikor 2017‑ben a szintén amerikai Walmart üzlethálózat egymillió dollárnyi bírságot fizetett, mert egyes műanyag termékeire ráírta, hogy "biológiailag lebomlanak". Ez szó szerint ugyan igaz volt, hiszen egyszer a jövőben a műanyag is lebomlik, de nem mindegy, hogy egy vagy több száz év múlva, ezért a felirat félrevezette a vásárlókat, zöld köntösbe bújtatva az adott árucikkeket.
A greenwashing kifejezést egy amerikai környezetvédő alkotta meg 1986‑ban, amikor észrevette, hogy egy szálloda csak azért nevezi magát környezettudatosnak, mert felajánlja a vendégeinek, hogy nem cserélik le minden nap a törölközőjüket, azaz a saját költségeinek csökkentését "átszínezte zöld festékkel".
Bővebben:
- Mit takar a zöldrefestés? (Ecolounge)
- Greenwashing = Brainwashing? (Humusz)
- Zöldre mosás: Ki visz be a zölderdőbe? (Tudatos Vásárló)
(x) Mondd el a véleményedet, és keress vele pénzt!

Egyszer használatos műanyag poharak "komposztálható" felirattal