Lexiq

Greenwashing

Az angol greenwashing (kiejtve: grínvasing), magyarul zöldre mosás vagy zöldre festés az a reklámstratégia, amikor egy cég környezetbarátnak tetteti magát vagy egy termékét.

A cégek azért folyamodnak ehhez a zöld álcához, mert ezzel magukhoz tudják csalogatni azokat a vásárlókat, akik fontosnak tartják a környezetvédelmet. A zöldített tálalás azt az illúziót kelti, hogy az adott termék előállítása és használata nem árt a környezetnek, de ez a legtöbb esetben nem így van. Amikor egy cég el akarja hitetni a vásárlóival, hogy a terméke környezetbarát, miközben nem az, gyakran többet költ ennek hirdetésére, mint a tényleges környezettudatosságra.

egy tengerparti szemétgyűjtés során talált egyszer használatos műanyag poharak "komposztálható" felirattalA taktika leghíresebb példája, amikor az 1980‑as évek közepén az amerikai Chevron olajvállalat drága tévéreklámokban, teknősök és pillangók között hirdette környezettudatosságát. Ugyanakkor világhírűvé vált az az eset is, amikor 2017‑ben a szintén amerikai Walmart üzlethálózat egymillió dollárnyi bírságot fizetett, mert egyes műanyag termékeire ráírta, hogy "biológiailag lebomlanak". Ez szó szerint ugyan igaz volt, hiszen egyszer a jövőben a műanyag is lebomlik, de nem mindegy, hogy egy vagy több száz év múlva, ezért a felirat félrevezette a vásárlókat, zöld köntösbe bújtatva az adott árucikkeket.

A greenwashing kifejezést egy amerikai környezetvédő alkotta meg 1986‑ban, amikor észrevette, hogy egy szálloda csak azért nevezi magát környezettudatosnak, mert felajánlja a vendégeinek, hogy nem cserélik le minden nap a törölközőjüket, azaz a saját költségeinek csökkentését "átszínezte zöld festékkel".

Bővebben:

(x) Mondd el a véleményedet, és keress vele pénzt!