Lexiq

Gift economy

A gift economy (vagy magyarul "ajándékgazdaság") lényege, hogy a termékeket vagy szolgáltatásokat ajándékba adják egymásnak az emberek, azaz nem várnak érte közvetlenül vagy későbbre ígérve fizetést, illetve nem ígér érte másfajta viszonzást sem a megajándékozott.

A pénz helyett az ajándékozók a közösséghez tartozás, a megbecsülés, a tisztelet érzéséért vesznek részt az ajándékgazdaságban, illetve joggal számíthatnak arra, hogy ha közvetlen viszonzást nem is kapnak, hosszú távon a közösségtől ők is kapnak ingyenes segítséget, amikor szükségük lesz rá.

Ajándékgazdaságra épül például a Couchsurfing oldal, ahol a tagok megoszthatják lakhelyüket a környékre utazókkal, a szabadboltok, amikbe bárki beviheti, amire már nincs szüksége, és mások ingyen válogathatnak közülük, vagy a Creative Commons és más hasonló licencek, amik lehetővé teszik, hogy egy szellemi alkotást más ingyenesen felhasználhasson. A hétköznapok során az ajándékgazdaság része például az adományozás vagy az autóstopposok felvétele is.

Kapcsolódó szó: sharing economy

Publikálva: 2021. február 18.