Lexiq

Dopaminböjt

A dopaminböjt (vagy angolul dopamine detox) az, amikor egy rövid időre megvonod magadtól azokat a tevékenységeket és anyagokat, amik élvezetet nyújtanak számodra, hogy amikor ismét csinálhatod illetve fogyaszthatod, akkor még jobban értékeld őket.

A dopamin egy olyan vegyület, aminek termelődése az agyban megugrik olyankor, ha valamilyen élvezetes, jutalmazó tevékenységet végzel. Éppen ezért a dopamin okozza azt, hogy vágyjál bizonyos dolgokra. Ha egy tevékenység kevés dopamint szabadít fel, akkor nem sok kedved lesz megtenni (például tanulni, takarítani, főzeléket enni stb.), míg ha sok dopamint eredményez, akkor arra motivál téged, hogy újra és újra megismételd (például játszani a telefonodon, vásárolgatni a kedvenc üzletedben, csokis kekszet nassolni stb.).

fűben ülő lány naplementét nézA dopamin megvonása egy félrevezető elnevezés, ugyanis az agy folyamatosan termel dopamint, így nem magától a dopamintól tartjuk távol magunkat, hanem azoktól az örömöktől, amik a dopamin fokozott termeléséhez vezetnek. A böjt mögötti elv az, hogy ha folyton csak élvezetes dolgokat csinálsz, akkor az agyad hozzászokik a magas dopaminszinthez, és még kevésbé tudod rávenni magad a kevésbé érdekes dolgokra. Ha viszont néha megvonod egy kicsit az agyadat a dopamintól, akkor utána az egyébként unalmas dolgok is izgalmasabbnak tűnnek majd. Egy‑egy ilyen böjt egy órától akár több napig is tarthat, és egyetlen vagy akár több tevékenység mellőzését is jelentheti, sőt szélsőséges esetben a világtól való teljes visszavonulásig is lehet fokozni.

A dopaminböjt hatékonyságát egyelőre nem támasztják alá tudományos bizonyítékok. A módszer előnyeiről csupán anekdoták keringenek, de ezek is csak a függőségekből való kiszakadás szubjektív megéléséről szólnak, mintsem a dopamin szintjének visszaszorításáról. Ráadásul a dopamin-elmélet túlságosan leegyszerűsíti az agy működését, pedig a motivációk és a szokások kialakulása mögötti kémiai folyamatok sokkal összetettebbek ennél.

Az viszont tény, hogy a kényszeresen ismételgetett tevékenységektől (pl. telefon nyomkodása, nassolás stb.) és a hirtelen vágyaktól vezérelt cselekvésektől (pl. venni egy sokadik új parfümöt, gyorsétteremben ebédelni stb.) való tartózkodás rövid távon hasznos lehet azok számára, akik motivációs problémákkal küzdenek.

Bővebben:

Publikálva: 2022. január 15.