Lexiq

Bonus-malus

A kötelező gépjármű-biztosítás jutalmazó-büntető díjazási rendszere. E szerint az éves biztosítási díj attól függően változik, hogy az előző évben okoztál‑e valamilyen közlekedési kárt vagy sem.

Ez egy biztosító cégektől független, általános osztályozási rendszer, amit minden cégnek figyelembe kell vennie. Az egyes bónusz-osztályok szorzószámai cégenként eltérnek, de az alapelv mindegyiknél azonos: minél több a bónuszod, annál kevesebbet kell fizetned.

Bonus-malus besorolás személygépkocsi és motorkerékpár eseténA bonus-malus besorolás roppant egyszerű: belépéskor mindenki a nulláról indul, ez az A00 szint. Innen felfelé 10‑et léphetsz, B01‑től kezdve egészen B10‑ig (a B itt a bonus szóra utal). Mivel azonban évente csak egyet ugorhatsz, ezért 10 éven át kell balesetmentesen vezetned ahhoz, hogy a legnagyobb bónuszt megszerezd. Az alapról indulva lefelé 4-et léphetsz, M01‑től M04‑ig, itt azonban minden egyes károkozással kettőt esel hátra. Ebből következik, hogy egyetlen baleset után két kármentes évet kell levezetned ahhoz, hogy behozd a hátracsúszásodat.

A bonus-malus rendszer a biztosítónak azért hasznos, mert így a sofőr "veszélyességét" figyelembe tudja venni, amikor kockázatot vállal érte. A jármű-tulajdonosoknak pedig azért jó, mert ha biztonságosan vezetnek, akkor tulajdonképpen fizetési kedvezményt kapnak a következő évre.

A név a latin bonus (=jó) és malus (=rossz) szavakból ered, utalva a balesetmentes és károkozó időszakok ellentétére.

Bővebben: