Lexiq

Anafilaxiás sokk

Az anafilaxiás sokk (vagy más néven anafilaxiás reakció) olyan allergiás roham, ami néhány percen belül lép fel, és súlyos esetben, orvosi ellátás nélkül akár fél órán belül halált okozhat.

Ez akkor alakulhat ki, ha valaki túlságosan érzékeny egy bizonyos anyagra (például egy gyógyszerre, egy élelmiszerre, méh vagy darázs csípésére), és ez az anyag bekerül a vérkeringésébe. Ilyenkor az immunrendszer túlzott mértékű védekezést indít el, aminek hatására az erek kitágulnak, szívritmuszavar lép fel, a légutak görcsbe rándulnak, és ezek következtében összeomlik a vérkeringés, valamint nehézlégzés vagy fulladás következik be.

A roham tünetei:

az anafilaxia tüneteinek felsorolásaAz orvosi szaknyelvben a fent leírt tünetegyüttes az általános, szisztémás anafilaxiás reakció, ami akkor alakul ki, ha az allergén anyag a vérkeringésbe kerül (például egy rovarcsípés alkalmával, vagy egy intravénásan adott gyógyszer gyors felszívódása után). Ebben a súlyos esetben az egész szervezet érintett. Ezzel szemben a helyi, azaz lokalizált anafilaxia az, amikor az allergén anyag csak a bejutás helyszínén vált ki túlérzékenységi reakciót, például viszkető bőrkiütést, hasmenést vagy enyhébb légzési nehézséget. Ilyen például a szénanátha, az asztma, az ekcéma vagy az ételallergia.

Az anafilaxia neve a görög ana- (= alaposan, teljesen) előtag és phylaxia (= őrködés, védelem) szó összevonásából ered, utalva arra, hogy a roham az idegen anyaggal szembeni túl erőteljes védelmi reakció eredménye.

Bővebben: Anafilaxia (Wikipédia)

(x) Mondd el a véleményedet, és keress vele pénzt!